Vet inte vad jag får allt ifrån..

När jag och Jonas pratade i telefonen häromdagen, så fick jag mig en tankeställare som vi funderade lite över.
Hur sjösätts stora kryssningsfartyg?
Dom är ju sjuuuukt stora. Silja Serenade tillexempel.. Den har en gågata mitt i båten, som är 140 meter lång. Förstå vilket arbete att bygga en sån båt. ^^
Och var byggs dom? Om båten byggs på land lär det vara lagom jobbigt att frakta den till vattnet och sjösätta den, eftersom den lär väga så jävla mycket.. Kanske byggs den direkt i vattnet, eller ja.. Inte helt direkt. Utan att man först bygger "bottnen" eller vad fan det heter, sen lägger i alla grejer? Haha.
Eller är det som Jonas gissade på, att den byggs i delar, på nå vis, sen byggs den ihop efter det.. Lär vara lagom jobbigt att bygga hytterna också. Samma visa varje hytt. Höhö.

Uh, va jobbigt de blir när man inte förstår sig på vissa saker.. Haha.


Om någon har nå tankar eller teorier får dom gärna påpekas. ^^,


 

Silja Serenade

Kommentarer
Postat av: emelie

Men haallå torsten, alla vet väl att man bygger båten på land och sen är det pippi som kastar ner den i vattnet :)

2008-11-18 @ 18:21:49
URL: http://emeliepetterssson.blogg.se/
Postat av: karin

ja tror så att jag inte orkar bry mej :D

2008-11-18 @ 19:36:21
URL: http://kkoskinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0